140 години от раждането на авиомеханика Иван Платников

Използването на самолети за бойни цели е един от приносите на българската войска към световната военна история. Идеята за формиране на българска военна авиация се появява през 1910 г., след като група военни инженери – Васил Добревски, майор Васил Ранков и капитан Васил Златаров, настояват за това, а през април 1912 г. за Франция заминават на обучение за летци в пилотското училище на фабриките на Блерио трима офицери – Христо Топракчиев, Симеон Петров и Никифор Богданов, както и ловчалията подофицер Иван Платников – за авиомеханик.

Кой е Иван Платников?

Роден е на 4 май 1884 г. в Ловеч в квартал „Вароша“ в стара къща на улица „Хисарска“ в близост до горнокрайската църква. След неговото раждане родителите му – Пена и Косто Платникови, се преместват да живеят на улица „Васил Левски“. Завършва пети гимназиален клас (сега девети) в Ловеч. На 17 години е приет в авиошколата към летище „Божурище“. Увлича се по авиационно и двигателно дело. През 1910 г. руският спортен летец Масленков демонстрира възможностите на френския самолет „Фарман“ край София и Иван Платников е силно впечатлен от това „техническо чудо на XX век“.

След успешното завършване на курса в Етан, Франция на 29 юли 1912 г.  Иван Платников, заедно с първите български авиатори – офицерите Петров, Топракчиев и Богданов, се завръща и влиза в състава на първото аеропланно отделение.

Една от задачите през 1911 г., които си поставя новият военен министър Никифоров, е „да снабди българската армия с аероплани“. Първият самолет, предназначен за българската армия, е поръчаният във фирмата на Луи Блерио аероплан-моноплан (едноплощник) „Блерио XXI“, изработен във фабриката в Етамп, Франция. Българският аероплан е превозен до София с товарен влак в открит вагон, придружаван и охраняван от подофицер Иван Платников и двама цивилно облечени подофицери. Машината обстойно е прегледана  от  аеромеханика Иван Платников – първият български авиомеханик.

Иван Платников има  заслуги и за появата на първия български аероплан, конструиран от А. Йорданов. В края на 1914 г. Асен Йорданов е ученик в VII прогимназиален клас. В работата му за конструирането на българския аероплан „Йорданов-1“ огромно съдействие оказва Иван Платников, доайенът на българските авиомеханици. Познавайки малкия Асен, той и Радул Милков ходатайстват пред Военното министерство, което  отпуска за строежа на първия български самолет единия от двата налични самолетни двигателя Argus с мощност от 100 конски сили.

По време на Балканската война Иван Платников служи в състава на Първо аеропланно отделение, като взема активно участие в подготовката на българските аероплани за въздушно разузнаване и бомбардиране на Одринската крепост с ръчни гранати.

Подпоручик Иван Платников работи до края на живота си в Държавната аеропланна работилница „Божурище“. През 1936 г. умира от перитонит на 52-годишна възраст. Погребан е с военни почести в Алеята на пилота в Централните софийски гробища.

Автор на статията е Ганчо Ганев – уредник в отдел „Нова и най-нова история“ в РИМ – Ловеч.

Comments are closed.