110 г. от рождението на летеца-изпитател Йордан Фердинандов

На 13 януари 2025 г. се навършиха 110 години от рождението на летеца- изпитател  Йордан Фердинандов. Той е роден през 1915 г. в с. Комарево, Плевенско.  През 1936 г. постъпва в школата за запасни офицери в Казанлък, която завършва следващата година като летец-пилот. Изпратен е на летище Марино поле край Карлово, където лети на изтребител „Месершмит 109“. От 1942 г. е инструктор на млади летци в Изтребителната школа в Долна Митрополия. В защита на небето на България през 1943–1944 г. българските летци  влизат в противоборство с едни от най-развитите и мощни военновъздушни флотове – тези на САЩ и Англия. Фердинандов е един от българските пилоти, участващи в отбраната на София. В състава на 3/6 изтребителен орляк през периода 1943–1944 г. провежда три въздушни боя.

На 30 март 1944 г. София е нападната от 450 бомбардировача, придружени от 150 изтребителя. От летището на Долна Митрополия излитат на помощ на София с изтребители „Авиа В-135” четиримата летци – капитан Кръстьо Атанасов, фелдфебел Йордан Фердинандов, Петър Манолев и фелдфебел Недьо Колев–Азмана. След обстрела над Перник самолетите на Петър Манолев и Недьо Колев се връщат към Долна Митрополия поради липса на гориво, а Кръстьо Атанасов и Йордан Фердинандов продължават да преследват противника. По време на този въздушен бой е засегнат един бомбардировач от кап. Атанасов и фелдф. Фердинандов. След това те кацат на Божурище. За проявен героизъм Фердинандов е награден с орден „За храброст“. За героизма на летците може да говори фактът, че при нападението срещу тежко въоръжените бомбандировачи те се бият с учебно-бойни самолети, чието леко въоръжение се състои само от две синхронизирани картечници калибър 7,92 мм, разположени над мотора. Самите самолети са сглобени в Държавната самолетна фабрика – Ловеч.

През първата половина на септември 1944 г., когато немските войски са съсредоточени на нашата западна граница,  Фердинандов изпълнява различни бойни задачи и удари от въздуха, като с това подпомага прикриващите части, назначени за отбраната на основните оперативни направления. За тези бойни действия Фердинандов за втори път е награден с орден „За храброст“.

През 1950 г. постъпва на работа в Завод 14 (ДСФ) – Ловеч като пилот-изпитател. Извършва летателни изпитания на самолети Лаз-7М, прототипите на Лаз-12 и Як-12. Лети на повече от 15 типа самолети.

През 1955 г. майор Фердинандов се пенсионира и преминава в запаса със звание подполковник-летец. Умира в Ловеч през 1997 г.

Автор на статията е Ганчо Ганев – уредник в отдел „Нова и най-нова история“ в РИМ – Ловеч.

Comments are closed.